Úvodní stránka » 1.Třída - KOŤÁTKA

ŠKOLNÍ ROK: 2020/2021

Ve třídě KOŤÁTEK je zapsáno 25  dětí  ve věku 2 - 4 let.   

 Na děti se zde těší:

          

          Zuzana Švecová - učitelka

       Bc.Miroslava Menšíková - učitelka

       Hana Janoušková - asistent pedagoga, školní asistent   

       Bc.Štefanie Plešingerová,DiS. - ředitelka

      (zajišťuje nespací aktivity, v určité dny odpolední vých.vzd.)                       

        

SEZNAM TÉMAT PRO ŠKOLNÍ ROK 2020/2021 ZDE


Obrázek1.jpgObrázek2.jpg

Milí rodiče, milé děti.

Prosíme rodiče, aby doma našli například krabici od bot a prosíme děti, aby si krabici libovolně ozdobily, polepily či pomalovaly. Do této krabice si prosíme ukládejte všechny vaše „úkoly“ a výtvory z distanční výuky v době uzavření MŠ. Až se spolu opět sejdeme, přineste si svou krabici do školky a společně si prohlédneme vše co jste doma vytvořili a vypracovali a budeme si o tom povídat.

Těšíme se na to. Vaše paní učitelky


CO SE UČÍME

Motivační videa, které natáčí paní učitelky jsou zasílány rodičům na email.

DUBEN 2021

 Kamarádi zvířátka klepají nám na vrátka (1 2 . 4 . - 16 . 4 . 2021) ZDE

Jak se budí semínko (6.-9.4.2021) ZDE

BŘEZEN 2021

aktivity

Pletu, pletu pomlázku (22.3.-1.4.2021) ZDE

Když sluníčko svítí   (15. 3. - 19. 3. 2021) ZDE

Těšíme se na jaro (8.-12.3.2021) ZDE

Co už umím (1.-5.3.2021) ZDE


ÚNOR 2021

Tajemství knížek (15.-19.2.2021) ZDE

 Hádej, kdo jsem (8.-12.2.2021) ZDE

Výprava do sněhů a mrazů (1.-5.1.2021) ZDE


LEDEN 2021

Jak zvířátka v zimě žijí    25. 1. – 29. 1. 2021 ZDE

Zimní hrátky  18. 1. 2021 – 22. 1. 2021 ZDE

Zem pod sněhem    11.1.-15.1.2021 ZDE

Příběh hraček (4. 1. 2021 – 8. 1. 2021) ZDE

PROSINEC 2020

Když zavoní cukroví (7.-22.12.2020) ZDE

LISTOPAD 2020

KDYŽ CHODÍ ČERT S MIKULÁŠEM  (23.11.2020 – 4.12.2020) ZDE

TATÍNEK A MAMINKA, TO JE MOJE RODINKA (16.-20.11.2020) ZDE

ČÍM BUDU AŽ VYROSTU (9.-13.11.2020)  ZDE

SLUNÍČKO SLEDUJE,JAK TĚLO FUNGUJE (2.-6.11.2020) ZDE



ŘÍJEN 2020

Já jsem malý pořádníček (19.-23.10.2020) ZDE


  Podtéma: JEŽKOVA POSTÝLKA  - 12. 10. 2020 – 16. 10. 2020

 

  • poznávání lesních zvířat, volně žijícího ptactva, příprava zvířat na zimu, soustředěně pozorovat, zkoumat, objevovat, všímat si souvislostí v přírodě

 

  • Pohybová básnička – „Ježčí rozcvička“ (viz níže).
  • Ježčí dráha - chůze po kamenech (aktivace chodidla, reflexních bodů – vhodné cvičení pro děti s plochýma nohama)
  • Zásoby na zimu - Motivace: „Děti, blíží se zima. Ježek se musí na zimu pořádně vykrmit, aby zimu přečkal. Celou zimu totiž spí. Jí rád hmyz a žížaly. My máme kaštánky, to budou jako broučci, na kterých si ježek pochutnává.“ Uprostřed herny nebo tělocvičny je např. v padáku nebo v krabici hromada kaštanů. Děti si postaví kolem ve vzdálenosti cca 3 metry svou obruč coby svůj domeček a postupně si pro kaštánky nějakým úkolem dojdou:
  • Pro první kaštánek si běží popředu,
  • pro druhý pozadu,
  • pro třetí po čtyřech,
  • pro čtvrtý skáčou po 1 noze,
  • pro pátý jako rak (na bříšku vezou kaštan),
  • pro šestý jako žabák atd.

       Pozn. nosí si vždy jeden kaštánek, běží tak 5–10x, podle zábavy, únavy.

 

  • Hraní s kaštánky (návaznost na předchozí hru) - Motivace: „Teď jsme si nasbírali zásoby a můžeme si za odměnu pohrát. I ježci si rádi hrají. Budeme si hrát s kaštánky“.

Vezmeme si ze své obruče dva kaštánky a uděláme ze sebe strom. (Stoj spojný, upažit, v každé ruce kaštánek. Nejprve pustíme kaštánek na zem, jako když padá ze stromu, a pak běžíme a sbíráme je.)

  • Sevřeme kaštánek pevně do pěstičky a několikrát ji rozevřeme.
  • Zaťukáme si s nimi nad hlavou / před pupíkem / za zády,
  • Vyhodíme ho do vzduchu a chytíme (nejprve jeden pak druhý).
  • Namasírujeme si s nimi dlaně.
  • Zatočíme se s kaštánky dokola (uděláme jim kolotoč).
  • Zhoupneme je – podřep a z předpažení zapažit a zpět do předpažení (uděláme jim houpačku),
  • A v sedu skrčmo jim uděláme z holení u sebe klouzačku (pošleme je od kolen ke kotníkům).

Nakonec se pokusíme všechny kaštánky zase naházet zpět do kruhu. Které se nepovedou, tak do kruhu doneseme.

  • Nápodoba zvířátek-„tiché karty“ - motivace:Čáry, máry ježeček Vás promění v..“ hada, žábu, medvěda, myšku, ptáka, ježka, broučka, nápodoba pohybu i hlasu zvířat. Obměna: dětem ukazujeme obrázky zvířat a děti je napodobují pouze pohybem
  • Grafomotorika – nácvik paprskovité linie na velké svislé ploše, vést děti ke správnému úchopu tužky, používat větší trojhrannou pastelku, motivace – obrázkem ježka (doděláváme bodliny ježkovi), st. děti – pokračují v nácviku také na pracovním listu - individuální činnost s dětmi
  • Oromotorika mluvidel (viz příloha) – cvičení na polohování a pohyblivost jazyka –
  • Cvičení na polohování a pohyblivost jazyka

                        Houpačka – ústa široce otevřená, špička vypláznutého jazyka se ohýbá nahoru                     a dolu

                        Kočka – vypláznutý jazyk krouživým pohybem olizuje dolní a horní ret

                        Stěrače auta – jazyk olizuje horní ret zleva doprava a zpět

                        Sekačka – otevřená ústa, vypláznutý jazyk se pohybuje v koutcích zleva                                 doprava (hodiny)

  • Cvičení na polohování a pohyblivost rtů

                        Rybky – špulení rtů, jejich boční vtažení – rty do osmičky

                        Pusinky – sešpulení rtů, jejich boční vtažení – rty do ,,osmičky“

                        Úsměvy – roztahování koutků zavřených i pootevřených úst

                        Kašpárek – střídání úsměvů a mračení ( ústa do oblouku )

  • Cvičení na polohování a pohyblivost tváří

                        Balónek – nafukování tváří, plácání rukama – propícháváme balónek

  • Omalovánky – vzbudit zájem o kresbu obrázky lesních zvířat. Správný úchop, správné sezení.
  • Modelování ježečka – rozvoj jemné motoriky – pomůcky: modelína a nalámaná špejle
  • Cvičení s písničkou z CD„V lese“ – schopnost napodobit pohyb dle učitelky
  • Ranní koutek – procvičování jemné motoriky – děti mají za úkol připínat kolíčky (jedna varianta je dle barev druhá varianta je dle počtu puntíků) na ježečky.
  • Ranní koutek – procvičování jemné motoriky - úkolem dětí bude na záda ježečka zapíchat špejle (správné barvy) a tím vyrobit ježkovi bodliny.
  • Básnička a společná hra: „Tiše, tiše, ježek spí“ - Viz níže.
  • Ranní koutek – poznávání a pojmenovávání barev – procvičování barevných představ. Přiřazovat správnou barvu na správného ježka. Děti vyberou správnou barvu kolíčku a připnou ho na správného ježka. Při IČ barvu pojmenovat. (viz příloha).
  • Ranní koutek – poznávání a pojmenovávání barev – procvičování barevných představ.

Děti budou mít připravené z modelíny ježečky bez bodlin a ve stejných barvách obarvené špejle. Jejich úkolem bude na záda ježečka zapíchat špejle správné barvy (tím vyrobit ježkovi bodliny). Děti se učí nejen barvy, ale i jak vypadá ježek. Zapíchané špejle také opravdu „píchají“. (viz příloha).

  • Ranní koutek předmatematických představ – děti budou mít k dispozici ježečky s puntíky, dle puntíků budou připínat správný počet kolíčků ježkům na záda (jako bodliny) (viz příloha).
  • Hra: „Do kolečka chodíme“ (viz příloha) - rozvoj slovní zásoby – pojmenovávání zvířat žijících u nás, vytleskávání.
  • Rozvoj komunikačních dovedností – pojmenovávání obrázků zvířat, zaměření na ježka – popis ježka, jaký je, co má na zádech, co jí, kde spí, co dělá v zimě, …
  • JV – chvilka – „Na medvěda“- (viz níže).
  • JV – chvilka – „Na les“ – napodobování zvuků lesa – sova (hů, hů + mávání rukou), ptáček (pi,pi, pi + palec se postupně dotýká ukazováčku, prostředníčku, prsteníčku a malíčku, had (sssss), vlk (haůůů), medvěd (doširoka otevřít ústa a zařvet jako medvěd), veverka (koušeme se do spodního rtu), šumění stromů (šššš), ..
  • JV – chvilka - Nápodoba zvířátek-„tiché karty“ - motivace:Čáry, máry zajíček Vás promění v..“ hada, žábu, medvěda, myšku, ptáka, ježka, broučka, nápodoba pohybu i hlasu zvířat. Obměna: dětem ukazujeme obrázky zvířat a děti je napodobují pouze pohybem
  • Volná hra dětí – přirozený rozvoj dítěte
  • O rukavičce – motivační četba k tématu – CČČD
  • Pozorování změn v přírodě (stromy, keře, počasí), vnímání barevných změn v přírodě. Zdůraznění nutnosti o přírodu se starat, neodhazovat odpadky, neubližovat zvířátkům.

 

 

Ježčí rozcvička

 

 Doprovázíme básničku pohybem:

Leze ježek po trávníčku.

(lezeme počtyřech)

Leze ježek po lese.

(lezeme po čtyřech)

Když se blíží nebezpečí, bodlinami brání se.

(píchají prsty do vzduchu)

Když si vůbec neví rady,

(krčí rameny)

do klubíčka schoulí se.

(schoulí se do klubíčka)

 

Hra: „Tiše,tiše, ježek spí“

Popis hry – děti utvoří kruh. Uprostřed kruhu spí schoulený ježek – určené dítě.

Tiše, tiše ježek spí, ať ho nikdo nevzbudí.                                 (děti potichoučku říkají slova)

Já mám doma ovci, můžu dupat, jak chci.                                  (vytleskávání rytmu)

Já mám doma berana, můžu dupat do rána.                                (vydupávání rytmu)

Ježku, vstávej!                                                                         (dítě uprostřed vyskočí)

 Dítě v úloze ježka se vystřídá a hra může znovu začít. Zpočátku říká text učitelka, později se přidávají i děti.

 

JV – chvilka – „Na medvěda“

 Ø   medvěd našel velký kus medu (hodně otevírat ústa),

Ø  medvěda píchla včelka (nafukování tvářiček)

Ø  medvěd má žízeň, jde se napít k řece (nabírání vody jazykem jako kočička),

Ø  medvěd cítí jídlo (krátké nádechy nosem)

Ø  medvěd se najedl a teď si omyje pusu

Ø  medvěd si jde brousit drápy a přitom funí, medvíďátko funí

Ø  medvěd jde odpočívat (relaxace - hluboký nádech nosem, výdechy ústy, schopnost uvolnit tělo, zbavit se napětí).

 

 

Po celý týden mají děti dostatečný prostor pro spontánní hru, která je také důležitá pro správný vývoj dítěte. Společné aktivity jsou chvilkové a odpovídají schopnosti udržení pozornosti v tomto věku.

 


Listí žloutne, poletuje 10. – 9. 10. 2020  

  • seznámení s listnatými a jehličnatými stromy, poznávání jejich plodů, tvoření z přírodnin, používat drobné nástroje

Rozvoj pohybových schopností

  • Pohybová báseň „Náš táta šel na houby“ (viz. příloha) 1. – 2. soustředit se na pohyby a koordinaci svého těla, umět opakovat pohyby dle učitelky
  • Opakování pohybových básniček: – 2. „Brambora“ , „Bublina“, „Jabloňka“
  • PH „Stromeček, domeček, hříbeček“ – – 2. - rychlá reakce na signál, chůze po prostoru
  • Cvičení s kaštany – 2. - úchop kaštanu, přendávání kaštanu z jedné ruky do druhé před sebou, nad sebou, za sebou, 2. - podáváme si mezi nohama, posadíme se na zem se skrčenými koleny, zkoušíme posílat kaštánek od kolínek k bříšku, položíme se na zem, pokoulíme na bříšku, sledujeme, jak se kaštan zvedá při nadechování (relaxační chvilka)
  • Relaxační cvičení s kaštanem – – 2. – děti sedí v kruhu – navzájem se k sobě v jednom směru otočí zády a přejíždí kaštánkem po zádech dítěte před sebou
  • Na procházce v lese – opičí dráha – 1. – 2. - motivace kulisy stromů, přelézání a podlézání překážky, chůze po balančních podložkách, plazení po lavičce, prolézt tunelem,…rozvoj hrubé motoriky, pochopení daného úkolu
  • Hra „Nejlepší sběrač“ – děti hledají na školní zahradě kaštany, žaludy (pohyb v přírodě, úchop přírodniny)
  • Grafomotorika
  • Padá listí – uvolnění paže (ramenního a loketního kloubu, zápěstí), papír A1, kresba silnou voskovkou, motivace obrázkem lístků, respektujeme fyziologický úchop
  • Malujeme kaštany – nácvik kruhu, uvolnění paže (ramenního a loketního kloubu, zápěstí), papír A2, kresba trojhrannou pastelkou, motivace obrázkem kaštanů, dbáme na správný úchop
  • Omalovánky „Dubínek“ – 1. – 2. - vybarvování obrázku – motivace ke kreslení předtištěným obrázkem, správné držení tužky, uvolnění ruky,
  • Korálky pro Šípkovou Růženku - 2. - navlékání šípků tupou jehlou, manipulace s drobnými předměty
  • Šnečci z modelíny – – 2. - výroba šneků, práce s modelační hmotou, použití přírodnin – kaštany (rozvoj jemné motoriky)
  • Drak ze špachtlí – – 2. – výroba draka – práce s barvou, přírodním materiálem, lepení
  • Malování na chodník – – 2. podzimní motivy – drak, strom, list – motivace podzimní písní „Máme draka“, básní „Foukej, foukej, větříčku“,…
  • Malování na kameny podzimními barvami – – 2. činnost na školní zahradě
  • Tiskátka z brambor – – 2. tiskání tiskátky na čtvrtku dle vlastní fantazie (listy, houby)

 Rozvoj myšlení a řeči

  • Šípková Růženka – – 2. vyprávění klasické pohádky - seznámení dětí se šípky – jak vypadají, k čemu se používají (možnost uvařit si šípkový čaj v MŠ), jaké má šípek nebezpečné trny apod.
  • čtení bajky „Muchomůrka a hříbek“ - – 2. - motivační četba k tématu, práce s textem, ukázka obrázků
  • Poznávání stromů a plodů – – 2. seznámení s obrázky stromů, plodů a skutečnými plody, 2. - pojmenovávání a třídění některých druhů plodů, 1. rozlišení stejných druhů plodů (rozvoj znalostí)
  • Co k sobě patří – – 2. – přiřazování skutečných plodů k obrázkům – kaštan, žalud, bukvice, jeřabina, vl. ořech, lískový ořech,...
  • Co je list a jehličí? – – 2. seznámení s jehličnatými a listnatými stromy, učíme se poznat rozdíl, pomůcky: obrázky, na školní zahradě, při vycházce
  • Knihy – 1. – 2. prohlížení knih, leporel, poznávání stromů jehličnatých a listnatých…kniha „V lese“
  • Více, méně - matematické představy - porovnávání množství – více x méně na přírodninách (kaštany, žaludy)
  • Jazyková chvilka: – 2.

                       DC - Jak fouká vítr – foukání do listu ve dlani – prodloužený nádech, výdech

                                                            pusou

                     GM– špulení rtů – zobáček, jako má ptáček

                     AC– procvičování samohlásek, výrazná artikulace - aa, ee, ii, oo, uu

                     RC – rytmizace dětských písní a písně „Drak“, rytmizace slov k tématu 

                                 (podzimní obrázky) – rytmizace pomocí vlašských ořechů, vytleskávání

  • Poslech a nácvik písně – 2. - „Vlaštovičko, leť“
  • Opakování písně „Máme draka“ – 1. – 2.

 

Přílohy: 

Náš táta šel na houby

Náš táta šel na houby,

jestli on tam zabloudí.

Nezabloudí, těšte se,

on nám houby přinese.

 

 Vlaštovičko leť

Vlaštovičko leť,

už je na tě čas.

Listí žloutne, poletuje,

 po strništích vítr duje,

bude brzo mráz.

 

Muchomůrka a hříbek (bajka)

V lese vyrostla červená muchomůrka. Byla velice pyšná. Celý den se prohlížela v kapkách rosy a nakrucovala se, jen aby každý viděl, jak jí ten široký červený puntíkatý klobouk pěkně sluší a jakou to má krásnou sněhobílou sukýnku. Tak to šlo den za dnem až najednou, kousek od muchomůrky vystrčil svou hnědou hlavičku hříbek. Měl ji celou ještě pokrytou jehličím a hlínou, jak se dral na povrch. "Dobrý den.", pozdravil muchomůrku, která se vystavovala sluníčku. Muchomůrka se lekla a nadskočila, až se jí klobouk na hlavě zakymácel. "Kdo jsi, a co tu chceš, ty ošklivko?", vyjela na něj. "Já jsem tady vyrostl. Jsem hříbek." "Tak jdi ode mě dál, ať mně neumažeš! Nevidíš, jakou mám bílou sukýnku a puntíkatý klobouk? Až přijdou houbaři, vyberou si určitě mě, protože jsem ze všech nejkrásnější. Jen se na sebe podívej, jsi celý umouněný. Schovej se do trávy, ať tě nikdo nevidí, ještě by se tě polekal.", pak se otočila a víc si hříbka nevšímala. Hříbek posmutněl, z klobouku mu trčelo jehličí a nožku měl celou od bláta, ale co mohl dělat? Nezbylo mu než čekat na déšť, aby ho opláchl. Jenže bylo sucho a déšť nepřicházel a nepřicházel.

Jednoho dne zrána uslyšeli hlasy, byli to houbaři. Muchomůrka se pyšně otočila na hříbka a ten se schoval do trávy. "Podívej, tati, tady je nějaká houba." "To je muchomůrka. Tu nesbírej! Je jedovatá. Ale podívej tady je krásný hříbek." a ukázal do trávy, kde se skrýval hříbek. Opucovali mu nožičku a klobouk a odnesli si ho sebou. Muchomůrka se urazila. "To jsou ale hloupí lidé, nevědí co je krása.", zamumlala a dál se nastavovala sluníčku.

Jednou večer se nebe zatáhlo a dalo se do deště. Pršelo celou noc a ráno, když přestalo, byla muchomůrka celá zmáchaná a škaredila se ze vzteku na celý les. Sukýnku měla potrhanou, klobouk se jí prohnul nahoru a neměl už žádné puntíky. Stačil jediný déšť a celá její krása byla pryč.

 1.jpg2.png

dr1

ZÁŘÍ 2020

Podtéma: Podzimní zahrada

  1. 9. – 2. 10. 2020
  • poznávání ovoce a zeleniny, jeho zpracování, společné výrobky z ovoce a zeleniny, význam ovoce a zeleniny pro zdraví

 

Děti ve věku 2 – 3 roky

1

Děti ve věku 4 roky

2

 

Rozvoj pohybových schopností

  • Pohybová básnička „Jablíčko“ (viz. příloha) 1. – 2. soustředit se na pohyby a koordinaci svého těla, umět opakovat pohyby dle učitelky
  • Opakování pohybových básniček: – 2. „Brambora“ a „Bublina“(viz příloha)
  • Pohybová písnička – „Šel zahradník do zahrady“ (viz. příloha) – 2. – práce s písní, hra na tělo a pohybové vyjádření, napodobování pohybu dle textu písně a dle učitelky
  • Cvičení s jablíčky z papíru – – 2. - úchop jablíčka, přendávání jablíčka z jedné ruky do druhé před sebou, nad sebou, za sebou, 2. - podáváme si mezi nohama, posadíme se na zem se skrčenými koleny, zkoušíme posílat balonek od kolínek k bříšku, položíme se na zem, pokoulíme balonek na bříšku, sledujeme, jak se balonek zvedá při nadechování (relaxační chvilka)

Motivační říkanka:   Jablíčko se kutálelo,

                                         Vůbec ho to nebolelo.

                                         Podívejte, jak se koulí,

                                         Nemá ani jednu bouli.

  • Hod „jablíčkem“ na cíl – 1. – 2. - úklid papírových koulí, koordinace ruky a oka.
  • Výroba jablíček z papíru – 1. – 2. rozvoj jemné motoriky – zmačkáním červeného papíru vytvoříme jablíčka a použijeme při cvičení s „jablíčky“ – viz.výše
  • Modelování jablíček – – 2. - rozvoj jemné motoriky a hmatového vnímání - za pomocí modelovací hmoty tvoříme jablíčka (kuličky), kuličky rozkrajujeme plastovými nožíky
  • Vizuomotorika – – 2.koordinace ruky a oka, snažit se napodobit tvar na předlohu – na chodník nakreslit křídou např. jablko a děti z přírodnin (kaštany, ořechy, šišky) napodobí tvar 

Grafomotorika

  • Drak letí – uvolnění paže (ramenního a loketního kloubu, zápěstí), papír A1, kresba silnou voskovkou, motivace obrázkem draka a zpěvem písně Máme draka – viz příloha, respektujeme fyziologický úchop
  • Malujeme jablíčka – nácvik kruhu, uvolnění paže (ramenního a loketního kloubu, zápěstí), papír A2, kresba trojhrannou pastelkou, motivace obrázkem jablíčka a písničkou „Měla babka“, dbáme na správný úchop
  • Omalovánky - -2. podzimní omalovánky – ovoce, motivace tištěným obrázkem ke kresbě, slovní motivace k volné kresbě
  • Krájení dřevěného ovoce – 1. – 2. - rozvoj jemné motoriky, koordinace ruky a oka
  • Slalom mezi šiškami – – 2. - rozvoj hrubé motoriky, orientace v prostoru, při pobytu na školní zahradě – varianta 2 – slalom se zahradním vozíčkem – do vozíčku naložíme šišky a převážíme je slalomem do kýble
  • Jablečná tiskátka – 1. – 2. děti tiskají rozpůlenými jablky natřenými barvou na papír, 2. domalují stopku, bubáka, lísteček
  • Výroba ježků z vykopaných brambor – 1. – 2. – děti si do brambor napíchají párátka – bodliny a hřebíček – oči, venkovní aktivita
  • Roztloukání zbytků barevných kříd kladívkem – 2. – rozvoj motoriky
  • Práce na školní zahradě – 1. – 2. hrabání a zametání listí na školní zahradě, úprava „políčka“ pro sázení brambor – vybrání kamenů z políčka, vykopávání zasazených brambor – pomůcky: hrabičky, košťata, motyčky,…
  • Volný, přirozený pohyb na školní zahradě – – 2. -běhání (hra na honěnou), skákání, hry s balony (fotbal, házení, koulení), houpání, jízda na odrážedlech, manipulace s přírodninami, hry na písku
  • Upevňování hygienických návyků – 1. – 2. připomínání mytí rukou po toaletě, před jídlem – motivační básnička: „To jsou prsty“ (viz příloha).
  • Postupné zdokonalování v sebeobsluze – motivace dětí, pochvaly i za drobné zlepšení, snažit se dětem pomáhat, ale děti motivovat také ke snaze o samostatnost.

  Rozvoj myšlení a řeči

  • Manipulace s předměty, zkoumání vlastností všemi smysly – 2. pozorujeme s dětmi jablíčka a hrušky a zkoumáme vlastnosti všemi smysly:
  • zrakem (barva, stopka, „bubák“)
  • hmatem (tvar, velikost)
  • čichem (vůně)
  • sluchem (poklepáním u ucha posloucháme semínka v jádřinci, srovnáváme s kinder vajíčkem naplněným např. rýží)
  • chutí (ochutnáváme) – 2. - st.děti mohou zkusit se zavřenýma očima – pouze na základě dobrovolnosti
  • Poznávání barev – 1. – 2. během celého týdne se zaměřujeme na pojmenovávání barev okolo sebe – venku např. švestky, šípky, stromy, nebe, apod., pojmenováváme barvy na oblečení, hračkách, ovoci a zelenině.
  • Motivační vítací písnička – – 2. ranní rituál, stále stejná, pro psychickou pohodu dětí a zahájení řízené činnosti.
  • Motivační básnička našeho oddělní – Bum, bum, ratata – 1. – 2. viz příloha
  • Říkanka „Foukej, foukej, větříčku“ a „Byla jedna babka“ – – 2. – seznámení s novou básničkou, osvojení si textu, schopnost zapamatování si říkanky, viz příloha
  • Písnička „Měla babka“ – 1. – 2. naučit se text písničky
  • Počítání jablíček – motivace dramatizací písně „Měla babka“, rozvoj početních dovedností
  • JV chvilka – – 2. „Červík v jablíčku“ – motivace papírovým jablíčkem (vystřiženým z čtvrtky), ze kterého vylézá červík – prst

                        GM - procvičení motoriky jazyka, pusinka je jablíčko, jazýček je červíček,

                                    červík se pohybuje dle pokynů učitelky, zalézá a vylézá, jde se podívat,

                                    zda svítí sluníčko, jde si uklidit v jablíčku, leze až hooodně dozadu do

                                    jablíčka a leze zase ven, leze vpravo, vlevo ….

                           DC – snažíme se sfouknout jablíčko ze stromu – nádech nosem, silný výdech

                                     ústy

                            RC – vytleskáváme různé druhy ovoce a zeleniny

  • Přiřazování obr. k ovoci a zelenině – 1. – 2. – seznámení se s několika druhy podzimního ovoce a zeleniny; rozvoj logického myšlení
  • Adaptace - – poskytnout dětem psychickou podporu, pomáhat jim, aby se cítily ve školce dobře, nabízet hračky a jednoduché hry.

Četba:

  • „O jablůňce“ – 1. – 2. - motivační četba k tématu – Eduard Petiška, Martínkova čítanka, leporelo – CČČD
  • „O ztracené hrušce“ - – 2. - motivační četba k tématu – Eduard Petiška, Martínkova čítanka – CČČD
  • Leporelo Krtek a podzim – – 2. – Zdeněk Miler - motivační četba k tématu, CČČD

Přílohy:

Motivační básnička – Koťata

Bum, bum, ratata,

my jsme hravá koťata.

Jako z vody rosteme,

hezký den si přejeme-

Básnička na mytí rukou – hygienické návyky

To jsou prsty, to jsou dlaně,

mýdlo s vodou patří na ně

a po mýdle dobré jídlo

a po jídle zase mýdlo.

 Pohybová básnička: Jablíčko

Roste, roste stromeček, (Z podřepu se pomalu zvedáme.)

na stromečku kvíteček.  (Zvedáme paže a roztáhneme je do široka. Dlaň  otevřeme, prsty roztáhneme.)

Až kvíteček odkvete,    (Dlaně dáme v pěst a ruce klesají k hrudi.)

jablíčko z něj vyroste.  (Před hrudníkem obkreslíme rukama kruh, jako bychom hladili pomyslné jablíčko.)

Pak jablíčko utrhneme,  (Ve stoji vzpažíme a natahujeme ruce, jako bychom chtěli utrhnout jablíčko.)

mamince ho odneseme (Chůze v kruhu.)

 

Pohybová básnička: „Bublina“

Velikánská novina,                (Jsme v kroužku, ale těsně u sebe, šeptáme)

přiletěla bublina.                    (Jsme v kroužku, ale těsně u sebe, šeptáme)

Bublina se nafukuje               (jdeme od sebe)

Přitom hezky vyšlapuje         (šlapeme na místě)

Podívejte děti,                        (jdeme dokola)

jak bublina letí.                      (točíme se dokola)

 

Pohybová básnička: Brambora“

Kutálí se ze dvora,                 (Motáme rukama před sebou, naznačujeme motání)

velikánská brambora.             (Veliké kolo rukama)

Neviděla, neslyšela,               (Zakrýt oči, zakrýt uši)

spadla na ni závora.               (Rukama naznačujeme padání závory, můžeme až na zem)

Kam koukáš ty závoro           (Ukazujeme ty ty ty)

na tebe ty bramboro.              (ukazujeme jednotlivě na děti)

Kdyby tudy projel vlak,         (Rukama jako mašina)

byl by z tebe bramborák.       (Rukama před sebou nataženýma tleskáme s obracením)

 Básnička: Byla jedna babka

Byla jedna babka,

prodávala jabka.

Za děravý groš,

prodala jich koš.

 

Básnička: Foukej, foukej, větříčku

Foukej, foukej, větříčku,

shoď mi jednu hruštičku.

Shoď mi jednu nebo dvě,

budou sladké obě dvě.

Měla babka

dr1




  Podtéma: PODZIM KLEPE NA DVEŘE

  1. 9. 2019 – 18. 9. 2019

 

Po celý pobyt vašich dětí v MŠ se snažíme o individuální péči všem dětem, snažíme se plnit jejich aktuální potřeby (dle možností), snažíme se o jejich spokojenost, pokračujeme v adaptaci dětí na školkové prostředí, poskytujeme jim psychickou podporu, zajišťujeme pocit bezpečí, podporujeme kamarádské vztahy, upevňujeme hyg. návyky a rozvíjíme jejich samostatnost.

 

Co se učíme:

-charakteristika podzimní přírody, hraní s přírodninami, všímání si změn v přírodě, charakteristika podzimu, podzimního počasí.

 

Pohybová básnička - „Papírový drak“ – motivace – velký papírový drak

Podívejte milé děti,                                                  (Postavíme se, zakloníme hlavu a ruce                                                                               

                                                                                      dáme k očím, vyhlížíme draka.)

co tam na obloze tiše letí.                                        (Jednou rukou ukazujeme na papírového                                                                           

                                                                                       draka.)

Je to papírový drak,                                                (Stoj rozkročný, vzpažíme. Po té ruce                                                                                 

                                                                                   pomalu upažujeme a připažujeme ve                                                                                  

                                                                                     tvaru papírového draka.)

vyletěl až do oblak.                                                  (Upažíme, nakloníme tělo na jednu                                                                                     

                                                                                      stranu a běháme na místě nebo  v prostoru.)

Léta si to mezi mraky,                                             (Provádíme stejný cvik, jen s úklonem na  druhou stranu.)

zamávejte na něj taky.                                            (Zamáváme drakovi.)

Hra „Na vítr“ – součástí rozvoje grafomotoriky, motivace papírovým drakem, drak je smutný, že nefouká vítr, s dětmi ho drakovi přivoláme

– malý větříček (pohybujeme prsty), větší (použijeme ruce), největší (přidáváme trup).

Cvičení s dračími ocásky – rozvoj obratnosti a úchopu rukou

– opakování pohybů dle paní učitelky – proplétání ocásků mezi nohama, pokládání a sbírání ocásků, přendávání ocásků z jedné ruky do druhé (před sebou, za zády, nad hlavou), uvolňování ramenního kloubu, zápěstí (mávání ocásky), aj. - pomůcky: dračí ocásky

Dračí tanecpěstovat radost z pohybu

– volný tanec dětí na reprodukovanou hudbu – dětské písničky

Hra: „Domeček, stromeček, kříbeček“ – rozvoj koordinace pohybů a správné reakce na signál (rozvoj sluchového vnímání). Učitelka říkne „domeček“ – úkolem dětí je stoj s rukama spojenýma nad hlavou jako střecha. Učitelka řekne: „stromeček“ – úkolem dětí je stoj s rozpaženýma rukama jako větve. Učitelka řekne „hříbeček“ – děti si sednou na bobeček, představují hříbek.

Hra: „Jdeme na houby“ – děti v prostoru herny sbírají do košíku houby, ale pozor na muchomůrky.

Motivační básnička „Pavoučci“ – rozvoj jemné motoriky

Pavoučci – sed s pokrčenými koleny, st. děti v tureckém sedu

Vidím lézt dva pavoučky,                              (Prsty lezeme jako pavoučci od řísel na kolena.)

pomaličku na součky,

zvedají tam botičky,                                      (Zvedáme prstíky na kolínkách.)

kudy kam teď nožičky,

Do klubíčka se stulí,                                      (Na kolínkách prstíky v pěst.)

na záda se překulí,                                         (Stále na kolínkách přetočíme zaťaté ruce.)

pak natáhnou nožičky,                                   (Natáhneme prsty, necháme je u sebe.)

protáhnou se celičký.                                     (Roztáhneme i prstíky.)

 

Volný, přirozený pohyb na školní zahradě

běhání (hra na honěnou), skákání (namalované kameny na chodníku), hry s balony (fotbal, házení, koulení), houpání, jízda na odrážedlech, manipulace s přírodninami, hry na písku, pohyby zvířátek dle učitelky (dle písničky „U rybníka“ – žába, vrabec, kačenka, čáp), chůze s hadem, hra s padákem aj.

Seznámení dětí se základními znaky podzimu – fouká vítr, padá listí, pouštíme draky, prší, rostou hoby – jedovaté x jedlé hoby – pomocí připraveného did. materiálu

Barevné představy a orientace v prostoru – začínáme s poznáváním základních barev - barvy pojmenovává učitelka, popř. starší děti, ml. děti pouze hledají stejnou barvičku - hra s dračími ocásky – pojmenování barev, hledání ocásků v prostoru, drak letí domů – domov je vyrobený z barevného papíru, který je barevně sladěný s ocáskem.

Gymnastika mluvidel – důležité pro rozvoj správné artikulace

- Drak = jazýček, pusinka je jeho domeček – Motivace: pohádka o „drakovi“ – drak bydlí v domečku, letí se podívat na oblohu (vypláznout jazyk směrem nahoru), letí se podívat, zda není na zemi bláto (vypláznutí směrem dolu), má radost (létá ze strany na stranu), jde uklidit v domečku (přejíždíme po zoubkách), hraje na schovávanou (děláme bouličky ve tvářích), protáhne se před spinkáním (vyleze, zaleze, vyleze, zaleze, vyleze) a jde spinkat (zaleze, odpočívá).

 

Písnička: „Máme draka“ – seznámení s písničkou.

dr1


  Podtéma: ŠKOLKA NÁS VOLÁ

  1. 9. 2020 – 11..9..2020
  • seznámení s režimem ve školce, poznávání budovy a prostředí mateřské školy, poznat svou značku a své místo, pomoc dětem s adaptací ve školce navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat jej
  • seznámení s novými kamarády, prohlubování kamarádských vztahů, společenské hry (navázání kontaktu), prohlubovat sebeobsluhu (hygiena, stolování, oblékání, úklid hraček), respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné zdůvodněné povinnosti, začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti

 Vzdělávací nabídka:

  • Pohybové básničky - Rozvoj hrubé motoriky a koordinace pohybů. „Had leze z díry“, „Bublina“, „Brambora“
  • Písničky s pohybem: Rozvoj hrubé motoriky a koordinace pohybů. Taneček: „Měl jsem myšku tanečnici“, „Pásla ovečky“, „Kolo, kolo, mlýnský“, „Pec nám spadla“ (tleskání a ukazování dle textu písničky), „Indiáni“.
  • Pohybové hry: Zajíček v své jamce – klasická dětská hra. „Na mašinku“ – chůze v zástupu, orientace v prostoru MŠ - výlet po třídě, k umývárce, ložnici s využitím ísní „Jede, jede vláček“ nebo „Jede, jede mašinka“, „Tiše, tiše, ježek spí“ – pozice v klubíčku na kolenou – protažení zádových svalů, dupání, tleskání.
  • Míčová hra: Jak se jmenuješ? - procvičení koulení míčem - děti sedí v kruhu nebo sedí ve dvojicích s učitelkou. Které dítě bude míč držet v ruce, zkusí říci své jméno – děti, které se nebudou chtít zapojit, mohou kamarády pozorovat a příště se třeba již zapojí
  • Nabídka stavebnic a didaktických hraček pro rozvoj jemné motoriky: zatloukání hřebíčků, puzzle, lego, navlékání korálků, aj.
  • Grafomotorika: umožnit dětem volnou kresbu, motivační omalovánky, vybarvování vlastní značky, cviky pro uvolňování ramenního kloubu a zápěstí. Pozorovat úchop tužky, opravovat úchop tužky.
  • Venkovní hry: hry na průlezkách – procvičování obratnosti, rozvíjení hrubé motoriky, závody zvířátek – nápodoba pohybů uč., hra na schovávanou, hra s pískem – rozvoj jemné motoriky, jízda na odrážedlech a koloběžkách, házení s míčem, kopání do míče aj.
  • Seznámení se svým místem, s místem na hygienu, s místem odpočinku, místem na stolování místem pro samostatné pití během celého dne: Postupně upevňovat návyky sebeobsluhy, hygienické návyky a společenské návyky při stolování.
  • Hrajeme si ve školce: Velký prostor pro spontánní hru a poznávání předmětů ve třídě i venku – stavba z kostek, manipulace s hračkami, lezení na průlezky, hra s pískem, odrážedla, chůze a běhání na zahradě BOZ - dostatečný prostor, ohled na ostatní děti, neustálý dohled, opakování bezpečnostních pravidel – např. neházet písek, nelézt v protisměru na klouzačku apod.
  • Postupně seznámení s denním režimem a základními bezpečnostními pravidly ve školce
  • Didaktická hra zaměřená na poznání a pojmenování své značky a svého místa.
  • „Kdo tu s námi dneska je“: Rozpočítadlo pomáhající dětem zapamatovat si jména kamarádů.
  • „Kde je má značka“: Děti hledají svůj obrázek.
  • Svolávací písnička: „Ať jsi holka nebo kluk“ (viz. příloha) – vytvoření ranního rituálu, svolávání dětí do kruhu, seznámení s tím, o nás dnes čeká apod.
  • Motivační básnička k zahájení společné činnosti: „Bum, bum, ratata“.
  • JV chvilka (1,2): „Auto jede“ - zaměřeno na motoriku mluvidel a zapojení mluveného slova s pohybem, volání na Kukačku (KU KU) – motivace písničkou Prší, prší.
  • Písničky s klavírem – zpěv známých dětských písniček:„Pec nám spadla“, „Kalamajka“, „Kočka leze dírou“, „Prší, prší“, „Travička zelená“ – rozvoj hudebního cítění a pozitivního vnímání hudby, seznámení se s hudebními nástroji.
  • „Kam patří hračka?“ – učitelka ukazuje hračky (např. ty, které děti zapomněly uklidit) a děti ukládají za pomocí učitelky hračky na svá místa. Podporujeme uklízení hraček, chválíme děti, pokud znají správné místo pro hračku. Motivace: např. hračky jsou smutné, pláčou, volají na děti, ať jim pomohou na svá místa, po úklidu jsou hračky naopak veselé, děkují dětem apod.
  • VV: společný třídní obrázek – obtiskování rukou na karton, tvoření společného srdíčka z knoflíků – spoluvytváření hezkého prostředí
  • VV- Čtvero ročních období: společný třídní obrázek – vybarvování koleček temperovou barvou (nabídka barev dle ročního období, tzn. jeden den barvy jara, další den barvy léta atd.), ozdobování koleček dle poskytnutých materiálů a dle fantazie dětí (dolepování knoflíků, krep. papíru aj.), dokreslování různých detailů.

 

Had leze z díry

Had leze z díry,
vystrkuje kníry.
Bába se ho lekla,

na kolena klekla.

Jen se bábo nelekej,
na kolena neklekej.
Já jsem přece hodný had,
já mám všechny děti rád

   Bublina

Velikánská novina,

přiletěla bublina.
Bublina se nafukuje,
přitom hezky vyšlapuje.

Podívejte děti,
jak bublina letí.
Vyletěla nad náš dům,
udělala prásk a bum!

 Kruh (1).jpg