ŠKOLNÍ ROK: 2020/2021
Ve třídě ŠNEČKŮ je zapsáno 23 dětí 3 - 7 letých.
Na děti se zde těší :
Petra Jedličková, DiS - učitelka
Marie Škorňová - učitelka
Dominique Krupičková - asistent pedagoga
Bc.Štefanie Plešingerová,DiS. - ředitelka
(zajišťuje nespací aktivity, v určité dny odpolední vých.vzd.)
SEZNAM TÉMAT PRO ŠKOLNÍ ROK 2020/2021 ZDE
Třídní pozdrav
Dobré ráno, dobrý den.
U šnečků si popřejem.
Pozdravíme kamarády,
máme se tu všichni rádi.
Nebudem se bouchat ani prát,
každý šneček je náš kamarád.
CO SE UČÍME
(DISTANČNÍ VÝUKA PRO NEPŘÍTOMNÉ A PŘEHLED TOHO CO SE UČÍME PRO PŘÍTOMNÉ)
- rodiče mají možnost si pracovní listy vyzvednout u p. učitelek
- určený den k vyzvedávání pracovních listů a jejich odevzdávání je:
PÁTEK od 12 – 16 hod.
LEDEN 2021
ZIMNÍ HRÁTKY 18. 1. 2021 – 22. 1. 2021 ZDE
Zem pod sněhem 11.1.-15.1.2021 ZDE
PŘÍBĚH HRAČEK (4. 1. 2021 – 8. 1. 2021) ZDE
PROSINEC 2020
Školkový ples 2020 u šnečků: video ZDE
KDYŽ ZAVONÍ CUKROVÍ 7.-22.12.2020 ZDE
LISTOPAD 2020
Témata:
Když chodí čert s Mikulášem (23.11. - 4.12.2020) ZDE
Tatínek a maminka, to je moje rodinka (16.-20.11.2020) ZDE
Čím budu až vyrostu 9.11.-13.11.2020 ZDE
Když kamarád stůně ( 2.-6.11.2020 ) ZDE
ŘÍJEN 2020
PROJEKT dopravní výchovy:
Mámo táto,. přesvědč mně, že jezdíme bezpečně ZDE
Integrovaný blok: Od rána až do večera
- Poznávání sociálního prostředí,v němž dítě žije-rodina a její funkce,členové rodiny a vztahy mezi nimi,seznámení s různými druhy lidských činností. Děti si prohloubí své znalosti o oblečení podle ročních období, procvičí si a upevní časové pojmy. Děti si osvojí poznatky o těle a jeho zdraví, dovednosti důležitých k podpoře zdraví a vytváření zdravých životních návyků.
Téma týdne: 19.10. - 23.10. - Já jsem malý pořádníček
- seznámení s částmi oblečení, péče o své oblečení (skládání, zavazování kliček, zapínání knoflíků, ukládání oblečení do skříněk), péče o hračky a pomůcky, ukládání na určené místo, seznámení s částmi dne, co děláme celý den
"PŘEDŠKOLÁCI" - pojmenovat a vytleskat slabiky předměty denní potřeby(sklenice,hřeben,pasta apod.),
- poznat stejné tvary (číslice 1 ,2 ,3 a vybarvit stejnou barvou - pracovní listy)
Cvičení s gumou Máma pere
Máma pere košilku,
vypere ji za chvilku.
Já jí ráda pomáhám,
taky hodně síly mám.
Máma máchá košilku,
vymáchá ji za chvilku.
Máchá,máchá,cáky,cák,
umíme to taky tak.
Máma ždímá košilku,
vyždímá ji za chvilku.
Ty se jenom nedívej,
taky trochu vyždímej.
Máma věší košilku,
pověsí ji za chvilku.
Ukaž jak se natáhneš,jak vysoko dosáhneš.
Pohybová hra: reakce na signál:
1. Na kluky a holčičky-učitelka má dva maňásky,kluka a holčičku:při vzpažení kluka se po třídě pohybují kluci,při vzpažení holky se pohybují děvčata.Je možné ukázat oba Maňásky současně.
2. DEN - NOC -pohotová reakce na změnu obrázku(slunce,měsíc)
3. cvičení s míčem - nácvik chytání a hodu míčem
Učíme se básničku :
Rukavice
Mám dvě teplé rukavičky,je to dárek od babičky.
mám dva domky mám,copak do nich dám?
Pošlu do nich prstíčky,neposedné ručičky.
Pošlu do nich dlaně,zatleskáme na ně.
zatleskáme prudčeji,hned mi bude tepleji.
Procvičování zapínání knoflíků,zipů,pásků,zavazování tkaniček .Samostatné skládání oblečení.
Jak se obléknu?- pracovní list-oblékání podle počasí
Pracovní listy: Čísla
Podtéma: JEŽKOVA POSTÝLKA 12.10.-16.10.2020
- poznávání lesních zvířat, volně žijícího ptactva, příprava zvířat na zimu, výlet do
lesa,soustředěně pozorovat,zkoumat,objevovat,všímat si souvislostí
Matematické představy - pohádka „O třech medvědech“-porovnávání –menší děti- malý,velký, školáci- pojmy malý, větší, největší
hra „Na datla“-vyťukávání slov,školáci -s říkadlem,pohybem
- rozpočítadlo- U našeho lesíka ,starý ježek naříká.
Ztratil prý tam nové boty, když šel včera do roboty.
Nenaříkej ježku náš, mezi námi boty máš.
Ať je vzal ten nebo ten, vypíchej ho z kola ven.
Strom, stromek, stromeček
- cíl: tvorba zdrobnělin
- př.: malý strom je …. (stromeček), malý dům je ….(domeček), malý zajíc…. (zajíček), malá houba…… (houbička), malý les …. (lesík, lesíček),…
Písnička "Kamarádi zvířata" ZDE
Grafomotorický list ZDE
5.10.- 9.10. - Listí žloutne,poletuje
poznávání listnatých a jehličnatých stromů a jejich plodů, sběr plodů, tvoření z kaštanů, žaludů, bukvic, šípků, jeřabin (výstavky), používat drobné nářadí při pracovních činnostech
ŠKOLIČKA - třídění listů podle tvaru,velikosti,barvy (procvičování zrakového vnímání)- rozlišit tvary a velikost předmětů, základní barvy a barvy složené .
Hry ve dvojicích
Na vítr
Jedno dítě je strom,má zavřené oči.Druhé dítě je vítr,který rozhýbává větve stromu.
Medvídek a strom
Dvě děti stojí k sobě zády.Jedno dítě je strom,druhé je medvěd.Medvídek si
drbe záda o strom.Děti se po chvilce vystřídají a zhodnotí,jestli jim to bylo příjemné.
Kde to je?
Děti chodí volně v prostoru třídy.Na signál se zastaví a zavřou oči.Učitelka vysloví předmět ze třídy a děti musí ukázat se zavřenýma očima kde se ten předmět ve třídě nachází.
Na houbaře
Dupy,dupy,dup,
Našel jsem pět hub.
První byla muchomůrka,
Byla u ní zlatá šňůrka.
Druhá byla liška,
Je jich plná spížka,
Třetí byla smrž,
Vrž si jen vrž.
Čtvrtá byla křapáč,
Ty jsi pane střapáč.
Pátá byla hřib,
měl jsem hledat líp.
Při básničce houbař sbírá houby do košíku-dítě,kterého se dotkne chodí v zástupu za houbařem.
Na povel: Teď si vás houby usmažím! Začnou děti utíkat a houbař je chytá.
Podzimní taneček
Zafoukal větřík po stráni,lístečky na louce prohání.
Barevné listy ve chvíli,
vesele ve větru tančily.
Ať je to jabloň,hrušeň či buk,
při tanci je to všem lístečkům fuk.
Houbičky,houbičky mají rovné nožičky. stoj spojný
V trávě,v mechu stojí,houbaře se bojí. skákání na místě
A tak v mechu potají pod klobouk se schovají. dřep a ruce spojit nad hlavou jako klobouk
Hříbek
Hříbku,hříbku,ukaž se mi,
Neschovávej se mi v zemi.
Vystrč hlavu ze chvojí,
Správný hřib se nebojí.
Motivační říkanka – Co najdeme v lese
Ještě dnes,ještě dnes,
navštívím já hustý les.
Ještě dnes,ještě dnes.
navštívím já les.
Copak asi najdu,
když do houští zajdu?
ještě dnes,ještě dnes,
navštívím já les.
Po dokončení říkanky si dítě vybere,co může najít v lese a dá to do košíku.Řekne co si vybralo.
PRACOVNÍ LISTY: ZDE
ZÁŘÍ 2020
1.Integrovaný blok:
Nejsem na světě sám
- Prohlubovat citový vztah mezi dítětem a učitelkou, pomoc učitelky s adaptací dítěte v novém prostředí nebo se aklimatizovat po příchodu z prázdnin.
Podtéma: PODZIMNÍ ZAHRADA – ZELENINA 29.9.-2.10.2020
-seznámení s podzimními pracemi na zahradě,se zahradním nářadím,s některými druhy zeleniny a jejich zpracováním,význam zeleniny ve stravě
-vytleskávání názvů zeleniny -ml.děti-rytmizace, předškoláci-rozklad na slabiky
Nákupy - učitelka má zboží (obrázky zeleniny,ovoce).Děti,které nakupují,musí zaplatit vyťukáním rytmu slova z obrázku.
-ml. Děti-poznej zeleninu,předškoláci- pojmenuj zeleninu, třídit ovoce a zeleninu
-modelování zeleniny
Malá pohádka O řepě
Dědek řepu nasadil, Chytli se a čekají,
u pole se posadil. šepty ,šepty šeptají. –neslyšíš?
Čekal ,čekal,mráz ho lekal,
sluníčka se bál,
dešti jenom lál.
Myšce byla dlouhá chvíle,
Bez večeře,bez oběda, hopsala si rozpustile.
čeká dědeček. trhla kočkou,kočka pejskem,
Najednou se hlína zvedá, pejsek vnučkou,vnučka bábou,
roste kopeček. bába dědkem-
dědek prázdné ruce měl,
„Bábo ,roste řepa!“ nikoho se nedržel.
„Prosím tě,co vidíš!“ Udělali BÁC!
„Bábo,což jsi slepá?“
„Dědku,ty mě šidíš!“ Kopeček se ještě chvěje,
jak se pod ním krtek směje.
Zavolali vnučku,
vnučka pejska,
pejsek kočku,
kočka myš.
21.9.-25.9.2020 Podtéma: Podzimní zahrada – ovoce
poznávání ovocných stromů a jejich plodů, zpracování ovoce, péče o ovocné stromy, společné výrobky z ovoce,význam ovoce pro zdraví
Básnička
Zima už je o krok blíž,dobrot máme plnou spíž.
S maminkou jsme zavařili třešně,hrušky,jablíčka,
marmeládu jahodovou přinesla nám babička.
Brambory jsme vykopali,do spíže je také dali.
Než se jaro vrátí zpátky,sníme dary ze zahrádky.
Písnička
Měla babka
Did.hra
Hledej stejné ovoce – každé dítě si vybere obrázek ,na obrázcích jsou modré švestky,červená a žlutá jablka,žluté nebo zelené hrušky – děti hledají kamarády se stejnými obrázky,vytvoří skupinu a určují ve které skupině je více nebo méně dětí
Pohybové činnosti
"Švestky" (F. Hrubín):
- děda dřímá na židli (předklony, houpání se jako v houpacím křesle);
- babka míchá povidly (míchání vařečkou jako v hrnci);
- jejich vnouček malý klouček, nese švestky přes palouček (ťukání ozvučnými dřívky);
- babi míchej, dědo vstaň (vztyk ze sedu), švestek je tam plná stráň (ťukání ozvučnými dřívky nad hlavou).
"Knedlíky":
- máme hrnec veliký, vaříme v něm knedlíky (uprostřed kruhu sedí děti v podřepu - jsou knedlíky a nadzvedávají zadeček - vaří se, ostatní se drží za ruce - chůze v rytmu říkanky);
- až se hrnec roztočí (lehký běh po kruhu);
- knedlík z něho vyskočí (dřep, ruce jsou spojeny s kamarádem a knedlíky vyskakují z hrnce, přes spojené ruce).
Stoupáme na špičky, stoupáme na špičky, (stoj, zkusíme stoj na špičkách)
trháme jablíčka, trháme hruštičky, (ruce do vzpažení a ukazujeme, jak trháme ovoce)
dáváme je do košíčku (předklon, jako když dáváme hrušky do košíčku)
pro maminku, pro babičku. (předpažit, dlaně vzhůru, jako když ovoce podávám
Grafomotorika – velké papíry
Kroužím, kroužím kolečko,
až vykroužím jablíčko.
Předškolní děti(školička):Mísa jablek a švestek
- procvičování pojmu VÍCE-MÉNĚ-STEJNĚ – porovnávání počtu ,grafické znázornění - posoudit početnost dvou souborů a určit počet do 6
Co máme v košíčku-1.,2.,3.poznávání ovoce,vytleskávání a rozklad slov na slabiky
Pracovní listy: ZDE
Podtéma: PODZIM KLEPE NA DVEŘE
14.-18.9.2020
-Charakteristika podzimní přírody,výroba a pouštění draka,hraní a tvoření z listů,všímání si změn v přírodě,charakteristika podzimu,podzimního počasí,mít povědomí o změnách v přírodě,oblečení na podzim
Školička : procvičování barev, rozlišování pojmů vpravo,vlevo
-2.Kde je drak?-rozlišování pojmů vlevo od,vpravo od 3.Polož draka vlevo, vpravo..(vzhledem k vlastní osobě)
-JV chvilka-dechové cvič.- hra Na vítr- foukání do větrníků
sluch.cvič.- poslouchat okolní zvuky,směr odkud zvuk přichází
gymn.mluvidel-špulení rtů,pískáme (foukáme)
artikul.cvič.-F-„Větrná řeč“- fí,fá,fé,fó,fú ,vítr fouká FÍÚ,FÍÚ
zafoukej jako lehounký vánek,obrovská fujavice,tajfun
Grafomotorika: děti věk 3-5 let- vítr fouká, ke stažení ZDE
Předškoláci- drak- -uvolnění ruky, správný úchop, pracovní list ke stažení
Pracovní list "DRAK" - ZDE
PÍSNIČKA: Vyletěl si pyšný drak ZDE
7.9.-11.9.2020
PODTÉMA: Kamaráde, pojď si hrát, buď můj dobrý kamarád
- seznámení s novými kamarády, prohlubování kamarádských vztahů, společenské hry (navázání kontaktu), prohlubovat sebeobsluhu (hygiena, stolování, oblékání, úklid hraček), respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné zdůvodněné povinnosti, začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
Svolávací básnička
Hola, děti,hola,
šneček na nás volá.
pojďte honem sem,
do kruhu se sesednem.
Kdo tu s námi dneska je? - rozpočítadlo
Kdo tu s námi dneska je?
Jakpak se on jmenuje?
kdo tu je,kdo tu je,
řekne,jak se jmenuje.
Kamarád
Kamarád,kamarád, 2xnaznačit ve vzduchu úsměv
to je ten, ukázat prstem na ostatní děti
kdo mě má rád. ruce si dát na srdce
Pomůže mi,poradí,
po vláskách mě pohladí. pohladit své dva sousedy po vláskách
Kamarád,kamarád,
to je ten,koho mám rád.
Pomůžu mu,poradím,
po vláskách ho pohladím.
Všichni jsme tu kamarádi chytit své dva sousedy za ramena
protože se máme rádi.(nahlas)
Básnička s pohybem
V jedné škole opičí,všichni se jen opičí.
dívej se co dělají,třeba takhle poskakují,
za uchem se drbají,očičkami mrkají,
na koberec lehají,do nohou se plácají,
do podlahy dupají,do kolečka běhají,
na koberec sedají,za uši se tahají,
kamaráda pohladí,na sebe se usmějí.
Podtéma: Školka nás volá (1.- 6.9.2020)
- seznámení s režimem ve školce, poznávání budovy a prostředí mateřské školy,poznat svou značku a své místo, pomoc dětem s adaptací ve školce navazovat kontakty s dospělým,kterému je svěřeno do péče,překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem,respektovat ho
Třídní pozdrav
Dobré ráno, dobrý den.
U šnečků si popřejem.
Pozdravíme kamarády,
máme se tu všichni rádi.
Nebudem se bouchat ani prát,
každý šneček je náš kamarád.
Básnička s pohybem
V jedné škole opičí,všichni se jen opičí.
dívej se co dělají,třeba takhle poskakují,
za uchem se drbají,očičkami mrkají,
na koberec lehají,do nohou se plácají,
do podlahy dupají,do kolečka běhají,
na koberec sedají,za uši se tahají,
kamaráda pohladí,na sebe se usmějí.
Kam co patří
Hračky se nám pomíchaly,
velký zmatek udělaly.
Pojď mi …… (jméno dítěte)poradit,
kampak hračky uklidit.
Ve školce ať máme čisto,každá hračka má své místo.
my to všechno dobře víme,po hraní si uklidíme.
POHYBOVÉ AKTIVITY:
- poskoky snožmo, jednonož, střídavě…, PH:“Na kočku a myš“
- různé druhy lezení – v podp.dřepmo, pozpátku…, HPH:“Káčátka, Ježek“
- procvičit manipulaci s různě velkými míčky při cvičení – PH:“Na Bumbrlíka“(jména dětí)
- správně se orientovat při cvičení, PH:“Oheň, voda,blesk“
- procvičit různé druhy lezení, skoků, poskoků, HPH: „Na ježka“, „Na vrabečky“
HRY, INDIVIDUÁLNÍ ČINNOSTI:
- učit se ukládat hračky na své místo
- domlouvat se s kamarády na společné hře, jejím výběru, výběru hraček
- naučit se pravidla – kreslení těchto pravidel
- písničkové hádanky u klavíru, opakování písní dle volby dětí
- DH:“Na listonoše“ – poznej svou značku (příp. značku kamaráda)
- kreslíme obrázek pro kamaráda - dárek
- procvičování rytmizace různých říkadel a říkadlových melodií
- rozvoj paměti a postřehu – co se změnilo ve třídě, na kamarádovi, kdo je pod plachtou,najdi místo pro hračku
- hry na rozvoj logického myšlení – logico, dřevěné hry na logiku
- námětové hry v herně – na knihovnu, na dopravu ,na rodinu,na školku
- konstruktivní a námětové hry dle volby dětí
- pohybové hry s padákem a míčem – balanční činnosti
- kreslení oblíbené hračky z domu nebo ze školky, třídních pravidel, moje značka v šatně (vybarvování)
POBYT VENKU:
- stanovení pravidel při pobytu na zahradě, seznámení s bezpečností při zdolávání průlezky, jízdě
na koloběžkách
- tvoření v písku, míčové hry na travnaté ploše – vymezení pravidel při pobytu venku
- pohybové a hudebně pohybové hry na trávě, volné hry dle volby dětí
- kreslení křídami na chodník, klacíkem do písku
- skákání panáka, přes gumu, zdolávání určené trasy
ROZVÍJENÍ JEMNÉ MOTORIKY:
- práce s polytechnickými stavebnicemi
- tvoření v kinetickém písku, modelíny
- procvičení jemné motoriky – korálky, hříbky, drobné hračky
- konstruování na volné téma